Utsikt over Brumunddal og Mjøsa fra Veldre
Fotocredit:

Kommuneprogram 2023-2027

Miljøpartiet De Grønnes mål er et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. Økonomien skal underordne sunne økologiske prinsipper og fremme fred og rettferdighet både lokalt og globalt. Livskraftige lokalsamfunn, i hovedsak basert på lokale ressurser, er en forutsetning for å nå målet.

Vi tar mål av oss til å utforme en helhetlig politikk for nåtid og framtid, basert på tre grunnleggende solidaritetsprinsipper: solidaritet med andre mennesker, solidaritet med framtidige generasjoner og solidaritet med dyr og natur.

1. mai 2023

Les programmet på arabisk

Vi vil:

• jobbe for at Ringsaker kommune skal bli klimanøytral innen 2030
  • støtte interkommunal plan om felles fjellgrense
  • strandsona til Mjøsa skal ha reell fri ferdsel
  • ved boligbygging tenke trebygg, fortetting og grøntområder
  • bevare og bruke all matjorda og flytte jorda når jernbanen kommer
  • bedre den offentlige transporten, gang og sykkelveinettet
  • legge til rette for friluftsliv og begrense motorferdsel i utmark
  • varm gratis skolemat til alle barneskolebarn i Ringsaker
  • øke andelen økologisk og plantebasert mat i offentlige innkjøp
  • vil ha et klimaregnskap i kommunen
  • legges inn i reguleringsplanen nytt bytorg sentralt i Moelv
  • sikre aktivitetstilbud for barn og unge i Furnes
  • gamle mjøsbrua blir regulert til gang og sykkelsti
  • at pasienter og pårørende på institusjoner skal få mer innflytelse

POLITIKKOMRÅDER

1. Mat – nå og i framtida
  2. Hverdagsøkonomi og miljøvennlig forbruk
  3. Sirkulær økonomi, feilplassert ressurser
  4. Natur, artsmangfold  og dyrevern
  5. Bolig og næringspolitikk og mobilitet
  6. Innbyggerkraft, god helse og kultur
  7. Skole, integrering og mangfold
  8. Beredskap

UTVIKLINGEN AV ET GRØNT RINGSAKER

Vi ønsker et godt forebyggende helsevesen, en skole hvor alle trives og et mangfoldig og inkluderende kulturliv. Vi vil ta vare på naturen vår og på biologisk mangfold. Vi ønsker også å finne måter å gjøre byområdene våre grønnere, som å etablere byhager og oppfordre til å bygge hus med grønne tak.

Grønne omgivelser er viktig for fysisk og psykisk helse. By- og tettstedsplanlegging må ta mer hensyn til de som er gående, syklende eller kollektivreisende. Arealplanlegging må redusere behovet for bil, og bygging av nye boliger og næringsområder må planlegges i forhold til eksisterende og planlagte stoppesteder for kollektivtrafikken. Flest mulig må få tilbud innen gå-, sykkel- eller kollektiv avstand. Vi vil styrke kollektivtilbudet og prioritere et sammenhengende nett av sykkelveier for å gjøre det enklere og tryggere å sykle mellom byene og tettsteder i Ringsaker. Byer og tettsteder bør ha kjerner som er frie for motorkjøretøy for å redusere plager knyttet til støy og forurensning. Det er behov for flere steder der det er naturlig at folk møtes.

Utvikling av arbeidsplasser, bosetting og transport i Ringsaker henger tett sammen. Det regionale samarbeidet må styrkes. Kommunen har ansvar for å gå foran i reduksjon av energiforbruk.

I den daglige driften, og ved innkjøp av varer og tjenester, bør kommunen være bevisst sin påvirkning og ta valg til det beste for miljøet, klimaet, mennesker og dyr – både nå og i framtida.

HVORFOR DE GRØNNE NÅ?

Ringsaker MDG har hatt en grønn stemme i kommunestyret. De siste periodene har MDG jobbet med alle partier for en mer inkluderende og bærekraftig kommune. Dette vil vi fortsette med. FN har erklært Kode Rød for menneskeheten og vi har fått en ny avtale for vern av naturen. Ringsaker MDG trenger din stemme for å fortsette å jobbe for at Ringsaker skal ta sin del av Norges forpliktelser til nytte for de som bor her nå, kommende generasjoner og naturen rundt oss.

Ringsaker MDG sin historie

Miljøpartiet De Grønne Ringsaker sin stiftelsesdato er 06.05.13, og vi gleder oss nå til 10 års jubileum i 2023. I 2015 ble Miljøpartiet De Grønne for første gang representert i Ringsaker kommunestyre, av Thomas Eriksen. Det merkes! Vi har jobbet systematisk for å fremme våre kjernesaker. Med flere grønne politikere i Ringsaker i 2023 kan vi få til enda mer for kommunen vår.

Ringsaker MDG sitt hovedbudskap

De Grønne i Ringsaker vil skape et samfunn hvor vi har gode liv, uten å ødelegge for andre. Norge står ved et veiskille, der langsiktig trygghet, frihet og velferd for alle står på spill. Vi er nødt til å ta et oppgjør med målet om å hele tiden produsere mer, for å kjøpe mer, for så å kaste mer. De Grønne sier nei til den rådende politikkens rovdrift på mennesker og miljø.

De Grønne vil ha et Norge der unge ikke blir syke av prestasjonsjag og kjøpepress. Vi vil ha levende lokalsamfunn der færre er ensomme, og vi har mer tid til venner og familie. Ungene skal kunne leke trygt ute, og sykle til skolen i frisk luft. Vi skal fortsatt kunne gå tur i gammel skog og fiske i fjorden. Dyra i havet skal ikke kveles av plast. Vi vil skape et Norge som kjemper mot klimaendringer, som bidrar til at færre drives på flukt, og sikre gode liv også for de som kommer etter oss.

Det skal være enklest og billigst å velge miljøvennlig, uansett hvor du bor. Vi lover å støtte alle med ideer og pågangsmot til å skape nye, grønne arbeidsplasser. Vi vil gi byen og bygdene tilbake til menneskene, slik vi gjør i Oslo og andre steder hvor De Grønne er med og bestemmer.

1. MAT – NÅ OG I FRAMTIDA

Matproduksjonen står for nesten en tredjedel av de globale klimagassutslippene. Matproduksjonen har også utfordringer som forurensing, avskoging, utarming av matjord, overforbruk av vannressurser og press mot natur og ville dyr. Med det som bakteppe ønsker vi at Ringsaker skal ha et så bærekraftig, moderne og framtidsrettet landbruk som mulig.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Innføre en nullvisjon for nedbygging av matjord i Ringsaker kommune.
  • Øke og trygge selvforsyningsgraden. Produsere mer plantebasert mat i Ringsaker.
  • Arbeide for “Bondens marked” i Ringsaker, og gjeninnføre og reetablere skolehager.
  • Bidra til å redusere klimautslipp, arealutvidelse og avrenning fra landbruket.
  • Oppfordre til å redusere kjøttforbruk ved å følge Helsedirektoratets kostholdsråd.
  • Oppfordre til nyvinninger innen matproduksjonen og landbruk som lab-kjøtt og hydroponisk dyrking av grønnsaker

2. HVERDAGSØKONOMI OG MILJØVENNLIG FORBRUK

Dagens høye forbruk er ikke bærekraftig og kan ikke fortsette. De offentlige innkjøpene som foretas av kommunen utgjør store verdier og har stor innvirkning på miljø og klima. Som hovedregel mener De Grønne at offentlige kjøpte varer skal være lokalproduserte – både for å støtte opp om lokale og regionale produsenter, og med tanke på klimaet. Det vil likevel alltid være varer vi trenger eller ønsker å importere. Vi har da et ansvar for å velge varer som er produsert og forhandlet under rettferdige forhold. Vi vil arbeide for at det offentlige forbruket preges av nøkternhet og gjenbruk. Reparasjon og kvalitet i materialvalg skal sikre at produktene har lengre holdbarhet og levetid. Vi må derfor sikre at eksisterende bygningsmasse vedlikeholdes fortløpende. Maten som Ringsaker kommunene tilbyr i sine kantiner og serverer barn, unge og eldre skal være næringsrik og i størst mulig grad lokalprodusert, sesongbasert og økologisk.

Det er et stort behov for å oppruste infrastrukturen for vei, vann, kloakk og renovasjon til å møte klimaendringene med økt nedbørsmengde, økt sannsynlighet for jordras mv.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• MDG vil at det skal lønne seg å leve miljøvennlig. Miljøvennlige valg skal også være bra for lommeboka.
  • Miljøpartiet De Grønne vil at Ringsaker kommune prioriterer innkjøp av lokalt produserte og økologiske varer
  • At kommunen skal gå foran når det gjelder innkjøp av etikk- og miljøsertifiserte produkter, og at flest mulig enheter i kommunen blir miljøsertifisert
  • Jobbe for at det skal finnes plantebaserte og økologiske alternativer i alle offentlige kantiner. Ha mål om at minst 50% av matvarene skal være økologiske.
  • At gjenbruk, vedlikehold og kvalitetskriterier legges til grunn for offentlige innkjøp
  • Begrense offentlig låneopptak, da dette både stimulerer forbruk og legger større byrder på fremtidige generasjoner
  • Få en risikovurdering av hele det kommunale veinettet, for å kunne sikre det mot påvirkninger av klimaendringene. Deretter må det lages en plan for nødvendige utbedringer

3. SIRKULÆR ØKONOMI, FEILPLASSERTE RESSURSER

Økonomien endres slik at produkter i større grad gjenbrukes og råmaterialer resirkuleres. Avfall er ressurser og må inngå i et kretsløp hvor det gjenvinnes til nye råvarer, energi eller jordforbedring. Det beste er likevel å redusere avfallet. Kommunen kan bidra både gjennom innkjøpspolitikken og ved å endre arbeidsrutiner. Avfallet som blir igjen, må i størst mulig grad resirkuleres.

Sirkulær økonomi baserer seg på prinsippet at det egentlig ikke finnes avfall, men at avfall ses på som en ressurs og råvare. Avfallspyramiden nedenfor viser hvordan vi kan redusere vårt CO2 fotavtrykk mest effektivt.

1. Avfallsreduksjon (lage mindre avfall)
  2. Gjenbruk eller ombruk (bruke ting om igjen)
  3. Materialgjenvinning (lage nytt av brukt)
  4. Energigjenvinning (brenne og bruke varmen)
  5. Deponering (legg på fylling)

Vanlige tiltak for å omstille fra lineær til en sirkulær økonomi:

1. Ta bort miljøfarlige materialer
  2. Redesigne produktene slik at materialene kan deles opp i sine bestanddeler
  3. Bruke fornybar energi i produksjon og transport
  4. Bruke materialer som er gjenvunnet
  5. Dele, leie eller låne ut produksjonsmidler heller enn å eie dem selv

Grønn økonomi

Sirkulær økonomi og grønn økonomi er fremtidens økonomi. Målet med grønn økonomi er å oppnå effektiv verdiskapning innenfor naturens grenser. Vi må få en slutt på rovdriften på livsgrunnlaget vårt, klimagassutslipp, sosial urettferdighet og uetisk behandling av dyr. Vi må ha en ydmyk holdning overfor naturen, og et fokus også på kommende generasjoners behov.

Menneskeheten kan ikke forbruke mer ressurser eller ha større utslipp enn kloden kan gjenskape og absorbere.

Vi må endre økonomien radikalt før klimaendringer, tap av naturmangfold og forurensning endrer våre livsvilkår dramatisk. For å bedre miljøet må vi redusere noen aktiviteter og fremme andre. Kostnader som belaster miljøet, eller en annen part, skal avspeiles i prisen og betales til dem som belastes, eller gjennom skatter og avgifter/andre hensiktsmessige måter. For eksempel vil vi at avgifter relatert til biltransport skal brukes til bedre og billigere kollektivtransport.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• At avfallsmengden skal reduseres, og at kommunen går foran i dette arbeidet.
  • At mat som ikke kan selges gis bort til skoler og institusjoner.
  • At kommunen legger til rette for at matavfall og annet organisk avfall som ikke kan spises inngår i produksjon av biogass. Restprodukter skal kunne brukes til gjødsel og jordforbedring
  • Legge til rette for naturbaserte kloakkanlegg, slik som resirkulering av gråvann og kompostering av latrine, der det er ønskelig og mulig
  • At renovasjonsavgiftene tilpasses for å skape størst mulig avfallsminimering og gjenvinning
  • At husholdninger som produserer svært lite restavfall, bør belønnes
  • At det tilrettelegges for gjenvinningssentraler for salg av avlagte produkter – tilsvarende gjenbrukshuset på Hamar
  • Oppruste kommunens vann- og avløpsnett til fremtidens klimautfordringer

4. NATURVERN, ARTSMANGFOLD OG DYREVERN

Naturvern er viktig for å sikre og ta vare på forskjellige naturtyper og artsmangfold, og av klimahensyn. Vi har som mål å minske fotavtrykket vårt, slik at vi ikke overskrider det jorden kan fornye hvert år. Vi ønsker en harmonisk sameksistens med naturen og dyrene i den, og vi vil legge til rette for at arter skal få leve i fred i sitt naturlige habitat.

Ringsaker MDG vil grunnlovsfeste dyr sin egenverdi. Det gjelder både dyr i produksjon og de ville dyrene våre. At dyrs egenverdi blir grunnlovsfestet betyr at livet for hvert enkelt dyr har en verdi for dyret, selv uavhengig om de er til nytte eller ikke for mennesket.

Norges største innsjø, Mjøsa, gir muligheter for friluftsliv og naturopplevelser i nærområdet. Mjøsa er vår viktigste drikkevannskilde og strekker seg langs viktige friluft- og rekreasjonsområder for tusenvis av innbyggere. Det er viktig at områdene beholder sine naturkvaliteter og gir plass til mange ulike typer aktiviteter som ikke ødelegger for hverandre.

Verdens ledere ble i desember 2022 enige om FNs nye naturavtale. Denne avtalen har som mål å stanse og reversere naturtapet, og gi oss mer natur, innen 2030. Her står det at vi forplikter oss til vern av 30% av naturområdene rundt oss. Alle slike vernetiltak kommer i konflikt med lokale interesser, enten det er næringsinteresser eller jakt og friluftsliv. Derfor må arbeidet med å få etablert slike verneområder starte nedenfra i lokalsamfunnene. Det betyr at kommunen må gå foran og etablere verneområder og få på plass en plan for hvordan man kan nå 30% vern i Ringsaker

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Gå inn for restaurering av ødelagte økosystemer i Ringsaker og ivareta naturtyper og arter som er truet eller sårbare.
  • Forbedre og utbedre regelverket for miljøsertifisert skogbruk.
  • Naturmangfoldloven skal legges til grunn for all forvaltning.
  • Si ja til stille natur og dermed ikke tillate snøskutere og motorkjøretøy i utmark annet enn til nyttebruk.
  • Ha levedyktige bestander av rovdyrartene, inkludert ulv og gaupe i Ringsaker.
  • Økt kontroll og strengere regler mot ulovlig jakt på vilt og spesielt rovdyr i Ringsaker.
  • Forbud mot fellefangst.
  • Ha strengere regler for artskartlegging i forbindelse med utbygging.
  • At ansvaret for dyrevern flyttes fra Mattilsynet til et nytt Dyretilsyn under Miljøverndepartementet.
  • Jobbe for at rensing av Mjøsa blir et større regionalt og nasjonalt ansvar.
  • At Ringsaker blir en foregangskommune i arbeidet med å verne 30% av naturområdene innen 2030, og at man starter med de viktigste leveområdene for truede arter.

5. BOLIG, NÆRINGSPOLITIKK OG MOBILITET

Boligpolitikk

Å bo er en menneskerett. Bolig- og kredittpolitikken i Norge har de siste tiårene ført til svært høye boligpriser og et betydelig klasseskille mellom de som har råd og de som ikke har råd til egen bolig. Dette rammer særlig personer med middels til lav inntekt, og ungdom som skal inn på boligmarkedet. Det rammer også de som arbeider ufrivillig deltid og ikke får tilstrekkelig lån til å skaffe egen bolig. Disse gruppene er henvist til å leie bolig, men mangel på utleieboliger gjør at prisene også her er høye.

Miljøpartiet De Grønne mener at kommunen må stille utleieboliger til disposisjon til kostpris, og sørge for at det bygges flere rimelige leiligheter. Dette vil hjelpe folk inn på boligmarkedet, lette byrdene for de som er nødt til å leie, og senke prisene på både kjøpe- og utleiemarkedet.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Rimelige kommunale utleieboliger til dem som ikke slipper inn på boligmarkedet
  • Etableres et eget program i regi av Husbanken for å etablere flere utleieboliger
  • Tilrettelegge så flere kan kjøpe privat bolig
  • Etablere en kommunal tilskuddsordning ved installering av fornybare energikilder som f.eks. solceller, solfanger og bergvarme i nye og gamle boliger
  • Etablere en kommunal tilskuddsordning for installering av varmepumper, etterisolering og andre energieffektiviseringstiltak i eldre boliger

Fremtidens bedrifter, entreprenørskap og arbeidsplasser

Ringsaker vil i årene som kommer oppleve en vekst i innbyggertallet. For å bidra til å løse utfordringene må fylket og kommunen sørge for tilrettelegging for lokale arbeidsplasser. MDG mener at det først og fremst må satses i nye bransjer – som miljøteknologi, grønn innovasjon og bærekraftig produksjon og handel.

En energiomstilling i Ringsaker vil skape mange nye arbeidsplasser samtidig som det utvikles nye virksomheter og ny teknologi. Ringsaker må investere i solenergi, jord- og bergvarme og vannvarme.

Det må legges til rette for en økonomisk utvikling som innbefatter allsidighet, mer gjenvinning, lavere utslipp og mindre sløsing med våre samlede ressurser. MDG vil støtte forskning og utvikling, og arbeide for økte investeringer i den kunnskapsbaserte industrien. Ringsaker må være en pådriver for at en ny støtteordning innføres og tilbys dem som allerede har en jobb og som vil ta steget ut med å starte eller utvide en bedrift. Etableringsfondet må prioritere innovative, små og mellomstore industri- og servicebedrifter, samt arbeide for å styrke langsiktig og bærekraftig konkurranseevne.

I det moderne Ringsaker er det behov for folk som tør starte og drive bedrifter. Gründere og bedrifter må gis gode forutsetninger for å starte nye- og videreutvikle eksisterende virksomheter. Den positive viljen til forandring som finnes i bedriftene skal oppmuntres til å gå hånd i hånd med langsiktig og bærekraftig utvikling. Eventuelle nye kjøpesentre og offentlige tilbud må plasseres i sentrumsstrøk eller ved kollektivknutepunkt, for å redusere transportbehovet.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Arbeide for at kommunale bygg, så sant det er mulig, skal ha fornybare energikilder og/ eller grønne tak
  • At kommunen skal investere i solenergi, jord- og bergvarme samt vannvarme. Eldre vannkraftverk må vurderes med tanke på oppgradering
  • Sikre offentlig eierskap og politisk kontroll av infrastruktur og velferdstjenester, energi og drikkevann
  • Legge til rette for produksjon, videreforedling og salg av lokalt dyrket mat og økologiske produkter
  • At kommunen tilrettelegger for lokale arbeidsplasser innen fornybar sektoren og utnytter potensialet for økoturisme og gårdsturisme.
  • Styrke lokal forskning og utvikling. Arbeide for økte investeringer til kunnskapsbasert industri
  • Prioritere satsing på miljøteknologi, fornybar energi, energieffektivisering og andre grønne løsninger samt etisk profil ved tildelinger av konsesjoner til næringslivet

Mobilitet

Økt satsing på tog og buss, samt økt tilrettelegging for fotgjengere og syklister, er av Miljøpartiet De Grønnes viktigste saker. MDG har som mål å redusere persontrafikken mest mulig: øke andelen gående, syklende og kollektivreisende, og at alle transportformer skal ha minst mulig utslipp. Vi ønsker at byer og tettsteder i størst mulig grad skal være bilfrie. Ladeinfrastrukturen må utbygges videre.

Økning i persontransport må skje gjennom kollektivtrafikk, sykkel og gange. Kollektivtransport må bli et reelt alternativ for flere innbyggere. Vi vil oppfordre til bruk av elektrisk sykkel, da det kan være et realistisk alternativ til bil. Vi vil oppfordre og tilrettelegge for samkjøring.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Styrke kollektivtransporten. Busser mellom Hamar-Gjøvik-Lillehammer må gjøre flere stopp i Ringsaker
  • Det bør være mulig å ta med sykkel gratis på all kollektivtransport.
  • Skrinlegge alle veiprosjekter med unntak av rene nærmiljø- og sikkerhetstiltak, og veier der kollektivløsninger ikke utgjør et reelt alternativ
  • At by- og tettstedsutvikling skal planlegges for redusert behov for privatbil.
  • Etablere bilfrie soner i by og tettsteder, for fotgjengere,syklister og kollektivtrafikk
  • Prioritere sammenhengende gang- og sykkelveier i kommunen. Veiene skal være framkommelige hele året, også for funksjonshemmede
  • Ha lavere fartsgrenser på veiene i tettbygde områder av hensyn til miljø, sikkerhet og støyreduksjon – særlig ved skoler, barnehager og i boligområder
  • At skoleelever skal ha rett til skolevei med trafikksikre gang- og sykkelveier
  • Øke fokuset på trafikksikkerhet. Flere midtdelere på tofelts veier i Ringsaker
  • At kommunen legger til rette for bruk av utslippsfrie kjøretøy
  • Sykkelparkering med tak ved alle togstasjoner og større trafikk-knutepunkt
  • Kreve at kommunen, buss og drosjeselskapene, så langt det er mulig, kjøper utslippsfrie kjøretøy når de fornyer bilparken
  • Tilrettelegge for samkjøring og bildeling
  • Etablere skiløyper fra bysentrum og tettsteder, for å legge bedre til rette for fysisk aktivitet som ikke er bilavhengig om vinteren
  • Det skal være gratis å reise kollektivt for alle under 26 år og prisene for voksne må senkes betraktelig

6. INNBYGGERKRAFT, GOD HELSE OG KULTUR

Helsepolitikken bør satse mer på forebyggende tiltak, som kosthold og livsstil. Vi mener at politikerne har overlatt for mye myndighet i helsevesenet til administrasjonen. Miljøpartiet De Grønne går inn for et offentlig finansiert helsevesen, supplert av private aktører.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Legge vekt på forebygging av overvekt og livsstilssykdommer
  • Ha sunn mat, inkludert vegetariske alternativer, i alle offentlige institusjoner, og forbud mot brus- og godteri-automater på skoler
  • Ha et offentlig helsevesen, supplert av private virksomheter
  • At Mjøssykehuset kommer i mellom de tre store mjøsbyene Hamar, Gjøvik og Lillehammer, og med anbefalt plassering i knutepunktet Moelv

Forebygging, deltakelse og folkehelse

Miljøpartiet De Grønnes viktigste mål i helsepolitikken er forebygging i videste forstand. En lang rekke helseproblemer henger sammen med usunn mat, inaktivitet, dårlig fysisk miljø ute og inne, samt sosiale forskjeller. Økologisk mat, bilfrie byer og samfunnslønn er grønne grep som i høyeste grad er helsepolitikk. I skolen vil bygging av selvfølelse og trygghet, blant annet gjennom fokus på trivsel og konfliktløsning, kunne forebygge både psykiske problemer og voldsbruk. Helsevesenet må legge til grunn at mennesket er en helhetlig organisme i et fysisk og sosialt miljø. Samfunnet må tilrettelegges slik at mennesker med funksjonsnedsettelser kan delta på sine premisser og slik at de har mulighet til å bruke sine ressurser til eget og samfunnets beste. Utforming av offentlige bygninger, gateplan, kulturminneområder o.l. må ha universell utforming, slik at de er tilgjengelige for alle.

Et bredt utvalg av muligheter innenfor idretten er viktig for at alle skal kunne finne en form for mosjon som passer best for dem selv. Det er viktig at det finnes gode forutsetninger for både etablerte idretter med mange utøvere og idretter som har færre utøvere, mosjon og lek. Alle skal ha mulighet for å drive med idrett, uavhengig av økonomi og hvor man bor i Ringsaker.

Gode muligheter for mosjon og friluftsliv bedrer folkehelsen. Nærhet til natur og mulighetene for spontant friluftsliv og uorganiserte aktiviteter i grønne omgivelser er viktig, ikke bare for barn og voksnes trivsel, men også for vår helse. Tilsvarende gunstig er det med et bosetningsmønster og en livsstil hvor vi i stor grad velger gange og sykkel til daglige gjøremål.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Støtte breddeidrett. Støtte opp om små lokale idrettsanlegg, siden de når ut til mange og innsatsen deres gir effekt på folkehelsen
  • Utvikle offentlige grønne lunger som sikrer uorganisert fysisk aktivitet og lek.
  • At tannhelsetjenester skal være gratis fram til fylte 25 år. Deretter inkluderes i egenandelsordningen gjennom folketrygden
  • At offentlig investeringsstøtte til private aktører i velferdssektoren må tilbakeføres ved opphør av virksomheten eller kontraktsforholdet
  • Beskytte allemannsretten, ikke minst ved å holde strandsona åpen for fri ferdsel, og utvikle stiene rundt Mjøsa

Psykisk helse

Psykiske plager og lidelser representerer et betydelig folkehelseproblem som fører til redusert funksjonsevne i hjem og skole/arbeid og tap av livskvalitet. Psykiske lidelser kan forebygges. Det handler om målrettet arbeid og gjennomtenkte tiltak allerede for de minste barna og må gjennomstrømme alle deler av samfunnet, fra skole, via arbeidslivet til eldreomsorgen.

Behandlingsapparatet må våge å gå nye veier, med mindre vekt på medisinering og mer vekt på bedringsprosesser og medisinfrie behandlingsmetoder. Den behandlingstrengende må i størst mulig grad få medvirke i utarbeidelsen av eget behandlingsopplegg, hvor motivasjon og oppmuntring, vekt på selvstendighet, ressurser og egenverd må ha høyt fokus i samhandling og behandling. Bruker- og pårørendeorganisasjoner må i størst mulig grad delta i utarbeidelse av behandlings- og tjenestetilbud. Verdige boforhold, anstendig økonomi og mulighet til aktivitet er essensielt.

Miljøpartiet De Grønne i Ringsaker ønsker å bidra til åpenhet og aksept for at store deler av befolkningen kan oppleve periodiske psykiske kriser eller andre livsutfordringer, for å redusere opplevelsen av stigmatisering og potensielt bidra til at flere tilbakeføres til arbeidslivet. Mange kan med en viss tilrettelegging eller aksept leve greit med psykiske utfordringer, på samme måte som man også kan være helt eller delvis i full funksjon med fysiske sykdommer eller plager.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Bidra til at helsevesenet ser hele mennesket gjennom å styrke samarbeidet mellom somatisk og psykiatrisk medisin, psykologi og ernæringsfag. Vi ønsker å bidra til å senke terskelen mellom de ulike profesjonene
  • Styrke det psykiske helsevernet. Alle som trenger psykolog/psykoterapi skal få tilbud
  • Bidra til å utvikle bedre aktivitetstilbud eller møteplasser for personer med psykiske problemer
  • Oppmuntre til ordninger for fleksible arbeidsliv som gjør det enklere å arbeide deltid basert på helsebehov

Ruspolitikk

Miljøpartiet De Grønne anser rusavhengighet primært som et helseproblem som må behandles, uansett om rusmiddelet er lovlig eller ikke. Opplysning og annen innsats for å redusere skadevirkningene av misbruk, enten det dreier seg om tobakk, alkohol, medisin eller narkotika, må baseres på saklig informasjon og profesjonell, medmenneskelig behandling. Ruspolitikken må legge mer vekt på forebygging, skadereduksjon og legemiddelassistert behandling. Hjelpeapparatet må styrkes. De Grønne mener dette vil spare samfunnet for store kostnader.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Bygge flere omsorgsboliger for personer med psykiske sykdommer og rusavhengige, samt skape flere aktivitetstilbud for disse gruppene
  • Utvikle et sterkere ettervern for rusmisbrukere, med et mangfold av samhandlende og gjerne samlokaliserte behandlingsmåter
  • Kjempe for et anstendig liv for de som ikke greier å bli rusfrie, også når dette krever regulert medisinsk bruk av ellers ulovlige rusmidler
  • Jobbe for mer human ruspolitikk generelt

Eldreomsorg og eldres rettigheter

Ingen må diskrimineres på grunn av alder. Det må legges til rette for og oppfordres til at pensjonister deltar aktivt i samfunnet. Mange eldre har store ressurser som vi må tilrettelegge for at de får brukt. Mange mennesker er ensomme, også blant de eldre. Besøks- og støttekontaktordninger må utvikles til å bli en ordinær del av eldreomsorgen. Mange friske eldre, og andre utenfor vanlig yrkesliv, kan gjøre godt helsearbeid på denne måten. Eldreomsorgen skal preges av verdighet og respekt.

Trivsel og god livskvalitet skal ivaretas etter de eldres egne ønsker og behov. De eldre og deres pårørende må få større medvirkning i utformingen av tilbud, og deres ønsker og behov må veie tyngre enn i dag.

Raskere utskriving fra sykehus fører til at eldre med større pleiebehov overføres til sykehjem. Alle bør sikres mulighet for enerom. Demensomsorgen må styrkes, slik at personer med demens får bo i skjermede og oversiktlige enheter. Miljøpartiet De Grønne i Ringsaker mener eldreomsorg er et offentlig ansvar, men er åpne for at private aktører kan ha et supplerende tilbud, så lenge de forholder seg til gjeldende tariffavtaler for ansatte og har fokus på trivsel for beboerne.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Eldre kan delta aktivt i samfunnslivet
  • At eldre sikres god pleie og omsorg for å kunne bo hjemme og sitt vante miljø så lenge de ønsker det og det er forsvarlig
  • At eldre som har bodd sammen må ha rett til å bo sammen om den ene flytter til en (annen) omsorgsinstitusjon
  • Fremme individuelt tilpassede løsninger med ulike boalternativer, som generasjonsboliger og bokollektiver
  • Bidra til utvikling av boformer i tilknytning til kafe, bibliotek, grøntområder samt andre arenaer for aktiviteter og arrangementer
  • At personalet gis mulighet til utvidet stillingsprosent og bedre lønnsforhold
  • Omsorgsarbeid og forebygging av ensomhet må oppvurderes
  • Ha økt tilrettelegging for frivillig innsats som supplement i eldreomsorgen
  • Ha en eldreomsorg med fokus på kvalitet, trygghet, omsorg og tilstrekkelig tidsbruk.

Arbeid til alle

Miljøpartiet De Grønne vil prioritere kortere arbeidstid framfor økt materielt forbruk. Vi har fått kortere arbeidsdager og lengre ferier, men mesteparten av produktivitetsøkningen er tatt ut i form av økt kjøpekraft og forbruk. Dette vet vi at er lite bærekraftig. Redusert arbeidstid gir mer tid til frivillig arbeid som omsorg for nær familie eller andre, politisk virksomhet, nabolagsdugnader og annet ulønnet arbeid.

MDG vil jobbe for å begrense bruken av ufrivillige deltidskontrakter.

For å sikre fremtidig rekruttering og kvalifisert arbeidskraft til helsesektoren må kommunen samarbeide med fagbevegelsen om å finne løsninger som sikrer attraktive arbeidsrammer som god lønn og muligheter for hele stillinger.

Private foretak, særlig ideelle organisasjoner og andre ikke-kommersielle foretak, kan utgjøre et godt supplement til det offentlige og bidra til større mangfold. MDG støtter privatisering så lenge det ikke går på bekostning av kvaliteten på tilbudet eller de ansattes rettigheter.

De Grønne ønsker å gjøre arbeidslivet tilgjengelig for flest mulig av kommunens innbyggere, uavhengig av kjønn, alder, arbeidskapasitet eller grad av funksjonshemming. Vi mener det er en menneskerett å kunne bidra til den felles verdiskapingen og i det sosiale livet som arbeidslivet er. Alle mennesker har ressurser, og kommunen må tilrettelegge for å nytte av de ressursene som finnes i befolkningen.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Skaffe flere lærlingplasser i kommunen og i næringslivet i Ringsaker
  • Skape flere jobber for mennesker med nedsatt funksjonsevne i offentlig sektor og tilrettelegge for at også private bedrifter ansetter folk med funksjonshemninger
  • Arbeide for at offentlige og private bedrifter samarbeider med fagbevegelsen om forsøk med tariffavtaler der redusert arbeidstid erstatter reallønnsøkning
  • Støtte forsøk med 6-timersdagen i kommunen og i næringslivet i Ringsaker
  • Redusere bruken av ufrivillig deltidskontrakter i kommunen. Det skal være enkelt å få deltidskontrakter for dem som ønsker det.
  • Ha en utvidet norsk arbeidsmiljølov med solidaransvar som hovedprinsipp; øke fagorganisertes innsynsrett i arbeidsforholdene, likestille turnus- og skiftarbeid, reell likelønn, ingen aksept for sosial dumping
  • At kommunen går foran og inngår et samarbeid med arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner, og oppfordrer partene til å finne løsninger som sikrer bedre lønnsbetingelser for lavtlønnede i omsorgssektoren
  • Tilrettelegge for sosiale entreprenørskap
  • Tilby arbeid til dem som ønsker arbeidsoppgaver

Alle barn og unge skal gis anledning til å engasjere seg i kultur, uavhengig av familiens ressurser eller kulturelle bakgrunn. Ved å opprette flere lokale møteplasser, gis unge mennesker anledning til å delta i kulturen i sine egne omgivelser. Det må legges til rette for møter på tvers av kulturer og generasjoner. Samarbeid mellom ungdomsklubber, eldreinstitusjoner, bibliotek, musikk- og kulturskoler, idrettsorganisasjoner m.m. er viktig.

7. SKOLE, INTEGRERING OG MANGFOLD

Barna representerer framtiden – derfor er en god og trygg barndom for alle en hovedmålsetting.

Barnehagen og skolen skal være en plass for nysgjerrighet og kunnskap der barn kan vokse opp til samfunnsansvarlige medmennesker. De Grønne legger stor vekt på å gi barn og unge en forståelse av sin rolle som verdensborger, og å utvikle empati og medfølelse for andre mennesker og kulturer, natur og dyr.

Medvirkning i egen skolehverdag er viktig. Barn skal lære å vise empati og beskyttes mot mobbing, mishandling, vanskjøtsel og overgrep. På skolen skal elevene ha tilgang til en rådgiver, psykolog, helsetjeneste, samt en studie- og yrkesveileder. Alle har et ansvar for å gripe inn når de oppdager mobbing.

Det er ulike grunner til at mennesker flykter og flytter til Norge fra andre land. Andelen klimaflyktninger øker. Norge må spesielt ta et medansvar for mennesker som flykter på grunn av ulevelige klimaforhold eller på grunn av kriser som oppstår i kjølevannet av disse. Kommunen må derfor ta imot flere flyktninger enn i dag.

Verden er i forandring, det samme er Ringsaker kommune. Vi er medborgere i en bygd og et land, og samtidig europeere og verdensborgere.

Miljøpartiet De Grønne ønsker et mangfoldig og allsidig kulturliv. Kulturlivet stimulerer nysgjerrighet og kreativitet, som er viktige drivkrefter i samfunnet. Kultur knytter mennesker til hverandre og skaper fellesskap og sammenheng. Kulturen

kan utfordre og gi nye forståelser. Kulturopplevelser medfører heller ikke de samme miljømessige belastningene som materielt forbruk.

Bibliotek, musikk- og kulturskoler og andre aktører bidrar til et åpnere samfunn, og gir et uvurderlig bidrag til den norske kulturen.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Utvide ordningen med frukt og grønt til å omfatte hele grunnskolen og på sikt innføre et varmt gratis skolemåltid
  • Ha gratis kjernetid i barnehager for familier med dårlig økonomi og lite kjennskap til norsk kultur.
  • Styrke båndet mellom skolen og samfunnet.
  • Ha en skolestruktur som er til det beste for elevene og lærere.
  • At kommunen skal ta imot flere flyktninger og asylsøkere enn i dag.
  • Bosette en større andel mindreårige asylsøkere
  • Styrke frivillige tiltak som flerkulturelle møteplasser.
  • Legge til rette for flere livssynsnøytrale seremonirom.
  • Arbeide for at hele musikklivet har tilgang til gode lokaler til øving og konserter.
  • Tilrettelegge for frivillig arbeid i forbindelse med kulturarrangementer
  • Ta vare på og verne våre viktigste kulturminner.
  • Skape flere sosiale møteplasser i nærmiljøene og tilgjengeliggjøre lokaler i skoler, kommunehus, ungdomsklubber og aktivitetshus.
  • Bidra til synliggjøring av det flerkulturelle og flerreligiøse Norge.
  • Ha flere arenaer og møteplasser for kunst og kultur, med bedre tilrettelegging for kulturutveksling internt i kommunen.
  • Kommunen skal sørge for en realistisk og informativ seksualitetsundervisning i skolene våre

8. BEREDSKAP

MDG ønsker en storstilt satsning på lokalt beredskap i vår region og vår kommune. I den tid vi lever i ser vi at storsamfunnet over flere tiår har bygd ned totalforsvaret og den lokale beredskapen. Dette ønsker MDG å snu. Vi trenger å styrke samfunnsberedskapen på alle områder. God totalberedskap uten å satse storstilt på lokal beredskap er ikke mulig.

Ringsaker Miljøpartiet De Grønne vil:

• Ha flere lokale kornlagre omkring i hele fylket vårt
  • Ha bedre beredskap ved større skogbranner
  • Ha flere, lokale lagre med mat og medisiner
  • Etablere parsellhager der folk i byene kan få anledning til å dyrke egne grønnsaker
  • Engasjere faglig kompetente folk til å gi råd og hjelpe de som dyrker i slike parsellhager
  • Støtte organisasjoner og frivillige som vil lære folk de gamle kunstene med å høste fra naturen og konservere det de høster (sylte, safte, forvelle etc.)
  • Ha en bedre selvbergingsgrad, slik at lokalsamfunnet vårt har enda bedre forutsetninger for å sikre egen befolkning mat, ved større kriser nasjonalt eller internasjonalt
  • Styrke sivilforsvaret i fylket vårt
  • Få en plan for å utbedre tilfluktsrom for alle innbyggere