Grådig god juletid

Følgende innlegg sto på trykk i Ringsaker Blad 8.12.2015. Budskapet var ment for førjulstiden, men har fortsatt gyldighet.

7. januar 2016

I slutten av november hadde vi to merkedager. Den amerikanske tradisjonen thanksgiving handler om takknemlighet, kalkun og kos. To dager etter ble det arrangert kjøpefri dag for å sette fokus på fordeling av ressurser og overforbruk i rike land. Ingen av disse dagene skapte forsider i Norge i år. Det gjorde derimot dagen klemt inn mellom de to. Black Friday. Svart fredag. Kredittkortene glødet og det var tilløp til kaos enkelte steder – media og handelsstanden frydet seg. Jeg tror vi alle ser at det er galskap. Denne typen forbrukskultur er ikke framtiden.

Og nå kommer juletiden med førjulssalg, romjulssalg, nyttårssalg og bytting av gaver vi ikke liker. Ifølge en undersøkelse gjort av Sparebank1 kommer den gjennomsnittlige hedmarking til å bruke rundt 7000 kroner på årets julehandel. Det er nesten 1000 kroner over landsgjennomsnittet. De 1000 kronene utgjør neppe forskjellen på en god og en dårlig jul.

Vi står ovenfor mange miljøutfordringer. Regnskog raseres på grunn av etterspørsel etter palmeolje og billig biff. DDT utryddet nesten flere fuglearter i Norge på grunn av etterspørsel etter effektive sprøytemidler. Det er en enorm øy(bokstavelig talt) av plast i Stillehavet med bidrag fra utallige enkeltpersoner. Listen fortsetter. Forbruk er en av flere underliggende årsaker til alle disse utfordringene.

Forbruket av fossil energi har også ført til klimaendringer. Uforutsigbarhet i værsystemene går blant annet ut over matproduksjonen. Klimaendringer førte til tørke og avlingssvikt i Midtøsten, som var noe av årsaken til konflikten i Syria. Det ser vi resultatene av nå, også her i Ringsaker. Fremtidige klimaendringer vil kunne føre enda flere mennesker på flukt. Norge som stat har tjent penger på å utvinne olje, nå må vi ta ansvar.

Heldigvis er vi ikke bare forbrukere. Vi er også borgere, venner, familiemedlemmer. Vi kan bruke tida framover til å gi. Gi tilbake til lokalsamfunnet ved å kjøpe varer og gaver lokalt. Hoppe av kjøpekarusellen og gi en opplevelse i stedet for noe som er kjøpt på nille i siste liten. Gi bort klær vi ikke bruker til noen som trenger dem mer. Som enkeltpersoner kan vi gjøre mye, kanskje mer enn vi tror.

Med ønsker om ei trivelig juletid!

Håvard Hageberg
Ringsaker MDG

Hva med å gi bort et opphold på Godlidalshytta i Ringsakerfjellet? Foto: Håvard Hageberg